Οι γνώσεις μας για την θρησκευτική ζωή των Αβδηριτών στηρίζονται σε κείμενα αρχαίων
συγγραφέων και σε επιγραφές ,
ειδώλια
, λατρευτικά σκεύη , ανάγλυφα και νομίσματα που βρέθηκαν στην πόλη και στα νεκροταφεία
της. Πολιούχος θεός ήταν ο Απόλλων. Ο ιερέας του ήταν ο επώνυμος άρχων της πόλης.
Σημαντική ήταν η λατρεία της Δήμητρας για την οποία τελούσαν τα «Θεσμοφόρεια». Στο
υπαίθριο ιερό της πάνω σε τεχνητό άνδηρο με μνημειακή κλίμακα , αποκαλύφθηκαν βωμοί-εσχάρες
θυσιών. Εντυπωσιακός είναι ο αριθμός των μικροσκοπικών υδριών που είχαν προσφερθεί
ως αναθήματα. Βρέθηκαν επίσης πολλά ειδώλια της Δήμητρα και της Κόρης. Ανάγλυφα
της Κυβέλης και του Ήρωα Αυλωνείτη , επιγραφές που αναφέρουν τον Δία Ύψιστο , τον
Δία Ελευθέριο , τη θεά Ρώμη , τον Διόνυσο και τον Άβδηρο καθώς και ειδώλια του Ερμή
του Διονύσου και της ακολουθίας του , της Άρτεμης , της Αθηνάς , του Ηρακλή , της
Νίκης , της Αφροδίτης , του Πάνα και του Έρωτα , που μας βοηθούν να γνωρίσουμε την
ιδιωτική και τη δημόσια λατρεία. Η πόλη κράτος των Αβδήρων είχε δημοκρατικό πολίτευμα.
Την ανώτατη εξουσία την ασκούσαν η Βουλή και ο Δήμος.
Μας
είναι γνωστά τα ονόματα και τα αξιώματα αρχόντων καθώς και τρεις από τους νόμους
της πόλης. Εκτίθενται δύο τιμητικά ψηφίσματα προς τιμήν ιδιωτών για τις ευεργεσίες
που πρόσφεραν στην πόλη και δύο επιγραφές με νόμους. Ο ένας του 4ου αιώνα
π.Χ. ρύθμιζε την αγοραπωλησία δούλων και ζώων και ο άλλος του 3ου αιώνα
π.Χ. προστάτευε το πολίτευμα από συνομωσίες. Η πόλη έκοβε νομίσματα από τις τελευταίες
δεκαετίες του 6ου π.Χ. αιώνα. Στο εμπροσθότυπο υπάρχει το έμβλημα της
ο γρύπας , ενώ στο οπισθότυπο μεγάλη ποικιλία συμβόλων. Στα νομίσματα αναγράφεται
το εθνικό «ΑΒΔΗΡΙΤΕΩΝ» και το όνομα του εκάστοτε άρχοντα που ήταν υπεύθυνος για
τη νομισματοκοπία. Κρατικά μέτρα , σταθμία και σφραγίσματα , καθώς και αντικείμενα
που προέρχονται από όπλα συμπληρώνουν την εικόνα που έχουμε για τη δημόσια ζωή των
αρχαίων Αβδηριτών και των κατοίκων του βυζαντινού Πολύστυλου.
Τα στοιχεία δίδονται από φυλλάδιο
που διανέμεται δωρεάν στο χώρο του Αρχαιολογικού Μουσείου Αβδήρων , τα κείμενα είναι
της Ντ. Καλλιντζή και οι φωτογραφίες του Γ. Πατρικιανού |