Η
ανάγλυφη αναπαράσταση του θεού Μίθρα πάνω σε βράχο, ένα από τα ιδιαίτερα σημαντικά
μνημεία της Θράκης, χρονολογείται από τον 3ο αιώνα μ.Χ. και μαρτυρεί
τη διάδοση της Μιθραϊκής θρησκείας στην ορεινή Ροδόπη κατά τα τελευταία χρόνια της
Ρωμαϊκής αυτοκρατορίας.
Η αναπαράσταση απεικονίζει το θεό Μίθρα που θυσιάζει τον κοσμικό ταύρο. Το θεό
συνοδεύουν οι ακόλουθοί του, ο Καύστης (δεξιά) και ο Καυτοπάτης (αριστερά). Στο
κάτω μέρος το φίδι περιμένει να πιει το αίμα του ταύρου. Κάτω από την αναπαράσταση
της θυσίας του ταύρου διακρίνονται μικρότερες απεικονίσεις. Πιστεύεται ότι αυτές
αντιστοιχούν στα στάδια μύησης των οπαδών του Μίθρα ή δείχνουν τις ευεργεσίες του
Θεού.
Ο αρχαίος Πέρσης θεός της σοφίας και του φωτός παρουσιάζεται στα ιερά κείμενα
του Ζωροαστρισμού (Αβέστα) σαν ο αρχηγός και κυβερνήτης του κόσμου. Ο Μιθραϊσμός
ήταν μία από τις κύριες θρησκείες της Ρωμαϊκής αυτοκρατορίες. Στις αναπαραστάσεις
του Μίθρα το στοιχείο που κυριαρχεί είναι η θυσία του ιερού ταύρου.
Τη στιγμή της θυσίας ο ταύρος μεταμορφώνεται παίρνοντας τη μορφή της σελήνης ενώ
ο μανδύας του Μίθρα γίνεται ουράνιος θόλος με τους πλανήτες και τους αστέρες. Από
το αίμα του ταύρου και την ουρά του ξεπήδησαν τα πρώτα στάχυα του σταριού και το
σταφύλι. Από το σπόρο που έρευσε από τον ταύρο διαμορφώθηκαν τα ανθρώπινα πλάσματα.
Άρχισαν να εναλλάσσονται η μέρα και η νύχτα, ξεκίνησε ο μηνιαίος κύκλος της σελήνης,
δημιουργήθηκε ο χρόνος. Από τη γη αναδύθηκαν και τα πλάσματα του σκότους: ένα φίδι
έγλειψε το αίμα του ταύρου, ένας σκορπιός προσπάθησε να ρουφήξει τον ιερό σπόρο.
Η διαπάλη ανάμεσα στο καλό και το κακό είχε ξεκινήσει. Ο κόρακας στις αναπαραστάσεις
του Μίθρα συμβολίζει τον αέρα, το λιοντάρι τη φωτιά, το φίδι το χώμα, το δοχείο
ανάμιξης το νερό.
Η βραχογραφία του Μίθρα στις Θέρμες στέκει πάνω στα βουνά της Ροδόπης μοναδικός
μάρτυρας ενός πανάρχαιου παρελθόντος στην ιστορική γη της Θράκης. |